Hoteluri Romania - clasificarea hotelurilor din Romania

Clasificarea hotelurilor oferă o serie de avantaje: clasificarea oficială furnizează canale directe de promovare, control şi siguranţă că standardele corespund aşteptărilor clienţilor. Clasificarea de asemenea stabileşte standardele şi iniţiativele cu privire la îmbunătăţirea calităţii şi contribuie la formarea unei imagini de încredere a destinaţiei.

Clasificarea de hoteluri se poate realiza în funcţie de cazare mai multe criterii:

În funcţie de capacitatea de primire putem distinge:

Amplasarea constituie un alt criteriu, în funcţie de care distingem:

Un alt criteriu de diferenţiere este tipul pasagerilor. În funcţie de acesta distingem:

Hotelurile pot fi clasificate şi în funcţie de serviciile oferite, fiind astfel

O altă variantă de clasificare ia în considerare modalitatea de administrare în funcţie de care diferenţiem:

În funcţie de tipul produsului oferit distingem:

Pentru clienţi cea mai relevantă clasificare este cea în funcţie de preţ, considerând că preţul reflectă calitatea serviciilor oferite:

Hotelurile sunt clasificate în funcţie de numărul şi calitatea serviciilor hoteliere pe categorii de la neclasificate la 5 stele

Această clasificare este valabilă în toată lumea, reglementată însă la nivel naţional, cantitatea şi calitatea serviciilor fiind precizată în aceste reglementări. Diferenţele apar de la mărimea camerei, înălţimea acesteia, numărul de servicii asociate cazării şi modului de dotare a camerei ( mobilier, materialul lenjeriei, înălţimea faianţei în baie, etc ).

Acordarea stelelor se face de către Directia de Autorizaţie şi Control din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Turism şi se acordă licenţa de funcţionare de la 1 la 5 stele. Corespunzător licenţei obţinute, hotelul trebuie să pună la dispoziţie anumite servicii de primire a oaspeţilor, servicii gratuite şi servicii cu plată.

Ce reprezinta hotelul?

Hotelul reprezintă forma tradiţională cea mai cunoscută de cazare a industriei hoteliere, deţinând ponderea cea mai mare în totalul unităţilor de cazare. El poate fi definit ca şi unitatea care oferă servicii de cazare şi masă oricărei persoane care acceptă să plătescă tariful pentru serviciile oferite, fără a fi necesară existenţa prestabilită a unui contract. Specialiştii din industria hotelieră consideră că definiţia exactă a hotelului este mai puţin importantă, în comparaţie cu imaginea pe care o are acesta în rândul clienţilor săi.

Hotelul in România este considerat o structură de primire amenajată în clădiri sau corpuri de clădiri, care pune la dispoziţia turiştilor camere, garsoniere sau apartamente dotate corespunzător, care asigură prestări de servicii specifice, dispune de recepţie şi spaţii de alimentaţie în incinta lor. Această definiţie cuprinde elemente indispensabile perceperii corecte a noţiunii de ,,hotel” şi anume:
- este vorba despre o unitate comercială
- faptul că avem de-a face cu o unitate ospitalieră specializată

Cazarea hoteliera

Cazarea hoteliera reprezinta in delularea prestatiei turistice, etapa urmatoare transportului si intruneste caracteristicile unei componente cu existenta de sine statatoare. Prin continutul sau cazarea vizeaza crearea conditiilor si confortului pentru odihna calatorului; ea poate fi definite ca rezultatul (produsul sau serviciul) industriei hoteliere (hotelariei), sector ce inglobeaza ansamblul activitatilor desfasurate in spatiile de locuire temporara. Cazarea sa reprezinta, astfel, ca o prestatie complexa ce decurge din exploatarea echipamentelor de primire si gazduire si este alcatuita dintr-un grupaj de servicii oferite calatorului pe timpul si in legatura cu ramanerea sa in unitatile hoteliere.

Calitatea serviciului de cazare hoteliera

Dimensiunile si calitatea serviciului de cazare hoteliera sunt determinate, in primul rand de existenta unei baze materiale adecvate din punctul de vedere al marimii, tipologiei, dotarilor, care sa asigure turistilor conditii optime de innoptare si sa indeplineasca,dupa caz si alte functii. In al doilea rand, serviciul de cazare este influentat de incadrarea cu personal a mijloacelor de gazduire, de nivelul de calificare a lucrarilor, de modul de organizare a muncii.

In acest context, insuficienta spatiilor de cazare, inregistrarea lor necorespunzatoare, neconcordanta intre nivelul confortului oferit si exigentele turistilor, ca si numar mic al lucratorilor sau slaba lor pregatire influenteza negativ calitatea serviciului de cazare si prin intermediul acestuia, dimensiunile circulatiei turistice si gradul de valorificare a patrimoniului.

IMPORTANTA SI PARTICULARITATILE INDUSTRIEI HOTELIERE

Industria hoteliera, recunoscuta ca o componenta distincta a economiei, exprimata cu suficienta rigoare de grupa de servicii hoteluri si restaurante, are ca domeniu de referinta totalitatea proceselor desfasurate in unitatile de cazare generate de primirea, sejurul si plecarea calatorului. Continutul industriei hoteliere, functiile si trasaturile acesteia au evoluat in conexiune cu dezvoltarea capacitatilor de cazare si implicarea lor in activitatea turistica. Astfel aparitia si existenta primelor stabilimente avand ca destinatie primirea si gazduirea calatoriilor au fost determinate de efectuarea unor deplasari in alte scopuri decat cele turistice; corespunzator, ele erau amplasate cu prioritate de-a lungul drumurilor sau in centrele urbane, dotarile erau mai modeste in functiile relative simple.

Evolutia hoteliera

Mai tarziu, pe masura intensificarii circulatiei, a consacrarii turismului si transformarii lui intr-un fenomen de masa, s-au produs adaptari si in privinta mijloacelor de cazare. Astfel, creste numarul unitatilor destinate gazduirii oaspetilor temporar iar amplasarea lor se realizeaza in afara oraselor, in zonele prin excelenta turistice avand loc o diversificare a functiilor si o imbunatatire a dotarilor pentru a raspunde mai bine nevoilor turistilor.Urmarea acestor schimbari, se poate vorbi de cristalizarea industriei hoteliere ca domeniu distinct de activitate.

Industria hoteliera propriu zisa

Industria hoteliera, desi nu primeste in exclusivitate asigurarea necesarului de spatii servicii de cazare pentru turisti, manifesta multa receptivitate fata de nevoile acestora., evolueaza in interdependenta cu activitatea turistica. O prima dimensiune a acestei relatii este pusa in valoare de faptul ca peste 70% din existentul de spatii de cazare se afla amplasat in zone de inters turistic ( litoral, munte, statiuni balneare, centre urbane ). In felul acesta servirea turistilor se inscrie tot mai frecvent ca functie-obiectiv a unitatilor hoteliere.


Cazare Romania